• ANASAYFA
  • TARİH VE COĞRAFYA
  • DİL VE YAZI
  • TOPLUMSAL YAPI
  • İSKAN VE MİMARİ
  • DİN
  • ORDU
  • SANAT
  • KAZILMIŞ MERKEZLER
  • HARİTA
  • TURİZM
  • İSKAN VE MİMARİ
  • Yerleşme Biçimleri
  • Krali Kentler
  • Mezar Mimarisi
  • Su Mimarisi
  • DİN
  • Tanrılar
  • Tapınaklar Ve Dini Uygulamalar
  • Ölü Gömme Gelenekleri
  • SANAT
  • Çanak Çömlek
  • Dokuma
  • Duvar Resmi, Kabartma, Yontu
  • Mühürcülük
  • Fildişi
  • Boncuk
  • Maden Sanatı
  • Savaş Arabası ve At Koşum Takımı
  • Adak Levhası
  • Hançer Bıçak ve Ok Ucu
  • Kalkan
  • Miğfer
  • Kemer
  • Mobilya
  • Şamdan
  • Üç Ayaklı Kazan
  • Metal Kap
  • Kuyumculuk
  • KAZILMIŞ MERKEZLER
  • Başkent Tuşpa
  • Çavuştepe (Sardurihinili)
  • Ayanis (Rusahinili Eidurukai)
  • Erzincan-Altıntepe
  • Toprakkale (Rusahinili Qilbani-kai)
  • Yukarı Anzaf
  • Karmir Blur (Teişebai URU)
  • Armavir Blur (Argiştihinili)
  • Arinberd Erebuni
  • Bastam (Rusai-URU.TUR)
  • Kef Kalesi (Haldiei URU)
  • Körzüt
  • Patnos-Aznavurtepe
  • Kayalıdere
  • Ernis
  • Karagündüz
  • Dilkaya
  • Yoncatepe
  • Van-Altıntepe
  • Kalecik
  • Hasanlu
  • HARİTA
  • Harita
  • İnteraktif Harita
  • TURİZM
  • İletişim Bilgileri
  • Kaynakçalar
  • Videolar
  • Galeri
  • Katalog
  • MOBİLYA AYAĞI
    Mobilya

    Urartu mobilyası hakkındaki bilgilerimiz arkeolojik kazılarda ortaya çıkan mobilya metal aksamları ile Urartu tunç eserleri üzerindeki tasvirlerden gelir. Toprakkale, Karmir-Blur, Kayalıdere, Erzincan/Altıntepe kazılarında bulunan mobilya aksamları dışında ne yazık ki büyük bölümü kaçak kazılar yolu ile ortaya çıkarılmıştır ve özel müze ve koleksiyonların envanterine girmişlerdir.  Üçayaklı yuvarlak tablalı sehpalar, çapraz ayaklı sehpalar, tabureler ve sandalyeler ile yüksek arkalıklı tahtlar ile yataklar tanımlayabildiğimiz mobilya çeşitlerini oluşturur.

     

    Urartu mobilyasında yekpare ve portatif modeller olabilmektedir. Portatif modellerde bağlantı noktaları ve özellikle ayaklar metalden üretilmiştir. Aslan pençesi ve çift toynaklı hayvan (boğa) ayağı biçiminde mobilya ayakları oldukça yoğundur. Mobilyaların tunç parçaları, hem ahşap parçaların birleşme noktasındaki mukavemetini arttırmak hem de bir süsleme unsuru ve görsel etki yaratmak amacıyla kullanılmışlardır.

     

    Urartu mobilyası için önemli bir referans olarak gösterilen Toprakkale tahtına ait parçalar bugün Hermitage Museum, British Museum, Vorderasiatisches Museum, Louvre Museum, Metropolitan Museum of Art koleksiyonlarında yer almakta ve sergilenmektedir. Her ne kadar bu parçaların Toprakkale’de çıkmadığına dair görüşler olsa da bu parçaların rekonstrüksiyonu ile bir taht modeli oluşturulmuştur. Yüksek arkalıklı tahtı farklı kılan unsur, dökme tunçtan yapılmış kanatlı cin, boğa ve insan figürlerinin tahtın belli bölümlerinde süsleme elemanı olarak kullanılmış olmasıdır.

     

    Erzincan-Altıntepe mezarlarında bulunmuş ve bugün Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nde sergilenen şamdan ayağı üzerine oturtulmuş fildişinden aslan biçimli eklentiler ünik örneklerdendir. Altıntepe’de ayrıca yine mobilya aksamı olarak kullanılmış fildişinden yapılmış oturan aslan ve grifon eklentiler de mevcuttur.



    MOBİLYA AYAĞI
    TOPRAKKALE TAHTI
    TOPRAKKALE TAHTI